Kiedy podejmujemy decyzję o posiadaniu potomstwa, często nie wiemy jak przygotować się do starań o dziecko. Warto zastanowić się, co możemy zrobić, żeby zakładanie rodziny było jak najmniej stresujące i bez przykrych niespodzianek. Dlatego stworzyłam listę rzeczy, o które warto zadbać

jak przygotować się do starań o dziecko

Oczywiście, nie jestem specjalistką w tym temacie, dlatego jest to moja subiektywna lista. Stworzyłam ją dzięki osobistym doświadczeniom i pewnie jest wiele więcej rzeczy, które powinnam była zrobić. Ale te wydają mi się podstawą, od której trzeba zacząć.

Jak przygotować się do starań o dziecko?

  • Zbadaj się – odwiedź ginekologa i powiedz o swoich zamiarach – powinien zlecić odpowiednie badania. Niestety ja trafiłam na totalnego konowała, więc sama musiałam o to zadbać. W tym przypadku, zrób morfologię, krew na toksoplazmę i AIDS, TSH, FT4 (hormony tarczycy), badanie moczu. 
  • Znajdź dobrego ginekologa – jeśli nie chcesz się stresować i bez przeszkód cieszyć się swoim błogosławionym stanem, lepiej już przed ciążą zadbaj o dobrego lekarza prowadzącego. Najlepiej dowiedz się od rodzących wcześniej znajomych, kto jest warty polecenia, a kogo lepiej unikać. Mój ginekolog z polecenia jest prawdziwym profesjonalistą i jestem z niego zadowolona (chodzę prywatnie, byłam u innego na kasę chorych w celu zrobienia rozeznania i o tej groteskowej wizycie też Wam napiszę). Jednak dobry lekarz nie oznacza, że o nic nie musisz się martwić. Nie daj sobie wejść na głowę i nie słuchaj go bezkrytycznie. Jeśli masz jakieś pytania i wątpliwości lub coś Ci się należy, a lekarz nie chce Ci tego zapewnić, walcz o swoje prawa i nie daj się stłamsić. Popularni lekarze mają tendencję do traktowania pacjentów z góry.
  • Odwiedź endokrynologa – BARDZO WAŻNE! Mało kobiet wie, że poziom TSH jest bardzo ważny przy poczęciu i w ciąży. Normalny poziom TSH powinien wynosić od 0,27 – 4,2 mlU/l, jednak u kobiet ciężarnych wygląda to trochę inaczej. Norma to maksymalnie 2,5 mlU/l, a mój endokrynolog dążył do poziomu maksymalnie 1,2 mlU/l. Również w ciąży im niższe TSH, tym lepiej. Dlaczego to takie ważne? Zbyt wysoki poziom TSH może utrudnić zajście w ciążę. Podczas samej ciąży może doprowadzić do poronienia lub odpowiadać za zły rozwój płodu. 

jak przygotować się do starań o dziecko

  • Zadbaj o zdrową dietę – przez 9 miesięcy Twoje dziecko będzie mieszało w Twoim ciele, więc warto o nie zadbać jak najlepiej. Staraj się wykluczyć z diety cukier, produkty mocno przetworzone, fast foody, chipsy oraz ograniczyć alkohol (ja generalnie mało piłam przed ciążą, ale zdarzyło mi się wyjść na piwo czy drinka ze znajomymi i to nie jest jakaś tragedia, gorzej jeśli co weekend upijamy się do nieprzytomności, zwłaszcza, że już możemy być w ciąży). Dobrze zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu oraz regularne pory posiłków. Może to mieć potem wpływ na to jak przetrwamy pierwszy trymestr (o moich dolegliwościach ciążowych będę pisać niedługo).
  • Postaraj się schudnąć/przytyć – jeśli masz nadwagę, postaraj się zrzucić kilka kilogramów. Im mniejsza waga startowa, tym lepiej dla Twojej sylwetki, ale również dziecka w czasie ciąży. Jeśli masz znaczną nadwagę, możesz mieć też problemy z zajściem w ciąże. Tak samo w drugą stronę, niedowaga też nie jest wskazana w czasie ciąży. Dlatego warto zbadać się również pod tym względem (obliczyć BMI, zrobić analizę składu ciała) oraz poradzić się specjalisty (ginekologa, dietetyka).
  • Zacznij ćwiczyć – im bardziej wysportowane ciało, tym lepiej zniesie ciążę. Warto zadbać o dobrą kondycję i rozwój mięśni, które będą bardzo pomocne przy rosnącym brzuchu. Od kilku lat ćwiczę siłowo, ale kiedy zaczęliśmy starać się o dziecko, zaczęłam biegać (była to też forma walki z szalejącymi hormonami, z którymi nie radziłam sobie podczas regulowania tarczycy), dzięki czemu moja kondycja i sylwetka uległy diametralnej poprawie. Na siłowni przywiązywałam szczególną uwagę do ćwiczeń na mięśnie brzucha i kręgosłupa (głównie z obciążeniem, ale również plank był stałym punktem treningu). Dzięki temu w 5 miesiącu mój brzuch jest naprawdę mały (mięśnie brzucha trzymają go w ryzach) i jak do tej pory nie borykam się z bólami kręgosłupa.
  • Suplementuj siebie i partnera – kwas foliowy powinnyśmy brać od momentu, kiedy zaczynamy współżyć z partnerem (zawsze jest możliwość zajścia w ciążę). Kiedy już byliśmy przekonani, że zaczniemy starania o dziecko, zaczęłam też brać witaminę D3. Badania dowodzą, że witamina D3 wspomaga płodność zarówno kobiety jak i mężczyzny, dlatego mój mąż zaczął ją również przyjmować. Brał też kwas foliowy, ponieważ jego niedobór w organizmie mężczyzny również może mieć negatywny skutek na rozwój dziecka. Po odwiedzeniu ginekologa, odstawiłam kwas foliowy, a zaczęłam przyjmować Femobion 1, który ma go w składzie oraz zawiera wszystkie niezbędne witaminy i minerały potrzebne przy rozwoju dziecka (nie jest tani, ale dzięki temu nie musiałam brać kilku różnych tabletek).
  • Ustabilizuj sytuację zawodową – jeśli pracujesz na etacie, warto sprawdzić, czy nie grozi Ci utrata pracy z jakiegoś powodu (warto poradzić się prawnika). Dobrze też zadbać o domknięcie projektów, przy których jesteś niezbędna. Dzięki temu nie będziesz się stresować w czasie zwolnienia, czy urlopu macierzyńskiego. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, zacznij płacić wyższe składki zdrowotne, dzięki czemu nie zostaniesz bez żadnych (lub z minimalnymi) środków do życia. Tu najlepiej poradzić się księgowej. 
  • Zachowaj to dla siebie – tutaj właściwie patrzę ze swojej perspektywy i tak naprawdę jest to indywidualna sprawa. Z mężem staraliśmy się o dziecko bardzo krótko. Jeśli cała rodzina wiedziałaby o tym, nie czułabym się komfortowo, wiedząc, że co miesiąc wszyscy czekają na radosną nowinę. To za duża presja jak dla mnie. Po drugie, wszystkie emocje towarzyszące temu wydarzeniu dzieliłam tylko z mężem, co jeszcze bardziej nas do siebie zbliżyło. A radość z przekazania informacji o ciąży była jeszcze większa.
  • Zapytaj bardziej doświadczonych – jeśli masz zaufaną bliską osobę, która już to ma za sobą, może warto ją spytać jak przygotować się do starań o dziecko? Takie osoby najczęściej mają racjonalne podejście do tematy, ponieważ już przez to przechodziły i wiedzą jakich błędów unikać i na czym się skupić.

jak przygotować się do starań o dziecko

Jeśli chcemy, żeby nasza ciąża przebiegłą spokojnie i bezstresowo, warto zadbać o te rzeczy na początku. Na pewno dzięki temu będziemy czuły się bardziej zrelaksowane (co sprzyja poczęciu), a nasze dolegliwości ciążowe mogą okazać się mniej dokuczliwe niż się spodziewałyśmy.

O moich przygotowaniach do ciąży możecie przeczytać TUTAJ.

Jeśli staracie lub starałyście się o dziecko, dajcie znać, czy też przygotowywałyście się w ten sposób do poczęcia. Jeśli macie jakieś inne rady jak przygotować się do starań o dziecko, dajcie znać w komentarzach. Na pewno przydadzą się dziewczynom, które dopiero zaczynają przygodę z zapłodnieniem.


Jeśli ten post okazał się dla Was wartościowy, proszę podzielcie się swoją opinią w komentarzu, dajcie łapkę w górę (Facebook) lub kliknijcie w serduszko (Instagram).

Marta Gajek

Szczęśliwa mam Jagody i Fasolka, który jest jeszcze w drodze. Żona bardzo pomysłowego męża i lektorka języka angielskiego z pasji. Ciągle wymyślam sobie zajęcia, ale dzięki temu jestem szczęśliwa i nigdy się nie nudzę. Dbam o sylwetkę, lubię zdrowo gotować, kocham rośliny i stawiam pierwsze kroki w ogrodnictwie. Do tego staram się mądrze wychowywać swoje dziecko. Chcę podzielić się z Tobą swoim doświadczeniem w tych dziedzinach i pokazać Ci, że można fajnie żyć, korzystając z tego, co masz wokół siebie. 

Dołącz do mnie
Facebook
Instagram
Cannot get other user media. API shut down by Instagram. Sorry. Display only your media.
Newsletter

Zachęcam do zapisania się na newsletter Pipilotki. Informacje o nowych wpisach prosto na Twoją skrzynkę!


Archiwum


Polecane
X