Pyszne, zdrowe i tanie – tak najprościej można je scharakteryzować. Łatwe w przygotowaniu? Właściwie też, jeśli przymkniemy oko na to, że potrafią zafarbować praktycznie wszystko. Jednak w zamian za to oferują nam tak wiele, że nie może zabraknąć ich w naszej kuchni.

Zalety jedzenia buraków

Zalety jedzenia buraków

  • Są bogate w witaminę C, która wzmacnia odporność, witaminę A, zwaną witaminą młodości, a także witaminę B1 (odpowiedzialną za stan umysłu i system nerwowy) i betakaroten (poprawia wygląd naszej skóry i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku).
  • Mają właściwości przeciwnowotworowe, dzięki betaninie (która jest sprawcą ich pięknej barwy) – przeciwutleniaczowi, zwalczającemu wolne rodniki, niszczące nasze DNA. Picie soków z buraka może być pomocne w walce z rakiem oraz rekonwalescencji po chemioterapii.
  • Skutecznie obniżają ciśnienie i zapobiega chorobom serca, dzięki wysokiej zawartości potasu i magnezu.
  • Są nieocenione w walce z anemią, ze względu na zawarte w nich żelazo oraz kobalt (TUTAJ możecie przeczytać historię osoby, która zmagała się z takim problemem).
  • Zawierają spore ilości wapnia.
  • Zawierają dużą dawkę kwasu foliowego, którego nasz organizm sam nie potrafi wytworzyć (więcej informacji znajdziecie TUTAJ).
  • Wspomniana wcześniej betamina wspomaga również pracę wątroby i przewodów żółciowych, dlatego zaleca się spożywanie buraków i soku z nich w przypadku chorób wątroby i woreczka żółciowego. Sprawdzają się też rewelacyjnie przy leczeniu kaca.
  • Sok z buraka wykazuje właściwości gojące owrzodzenie przewodu pokarmowego – łagodzi dolegliwości w przypadku wrzodów żołądka, zapalenia żołądka czy hemoroidów. Zwalcza też zgagę i zaparcia.

Zalety jedzenia buraków

BURAKI A ODCHUDZANIE

  • Są niskokaloryczne – mają zaledwie 38kcal w 100g.
  • Zawierają sporą dawkę błonnika, który daje uczucie sytości i „wymiata” zalegające w jelitach resztki niestrawionych pokarmów.
  • Pektyny w nich zawarte wspomagają trawienie.
  • Hamują apetyt na słodycze.
  • Niestety mają wysoki Indeks Glikemiczny – IG=64.

Podczas przygotowywania tego wpisu przeczytałam wiele artykułów na temat dobroczynnego wpływu buraków na nasz organizm i spędziłam dużo czasu na wybraniu tych najważniejszych. Jednak nie jest to nawet połowa z nich. Dlatego poniżej podaję linki do artykułów, w których znajdziecie długie listy zalet tego pięknego warzywa.

Artykuł 1

Artykuł 2

POTRAWY Z BURAKIEM W ROLI GŁÓWNEJ

Wydaje się, że burak przeżywa swoją drugą młodość i widać to na wielu blogach. Ostatnio praktycznie codziennie pojawiają się przepisy, w których gra on główną rolę. Poniżej podaję linki do najciekawszych z nich.

Ostatnio nie wyobrażam sobie tygodnia bez kupienia kilku buraków. Zajadam się nimi dość często i to nie tylko w postaci słynnych „buraczków” ze słoika. Zazwyczaj kupuję świeże, gotuję w mundurkach na parze, obieram i jem jako dodatek do obiadu.

A Wy jadacie buraki? Do jakich potraw je wykorzystujecie?


Jeśli ten post okazał się dla Ciebie wartościowy, proszę podziel się swoją opinią w komentarzu, daj łapkę w górę (Facebook) lub kliknij w serduszko (Instagram).

Podobne wpisy

Dlaczego warto jeść dynię?

Dlaczego naprawdę warto pić czystka?

Marta Gajek

Szczęśliwa mam Jagody i Fasolka, który jest jeszcze w drodze. Żona bardzo pomysłowego męża i lektorka języka angielskiego z pasji. Ciągle wymyślam sobie zajęcia, ale dzięki temu jestem szczęśliwa i nigdy się nie nudzę. Dbam o sylwetkę, lubię zdrowo gotować, kocham rośliny i stawiam pierwsze kroki w ogrodnictwie. Do tego staram się mądrze wychowywać swoje dziecko. Chcę podzielić się z Tobą swoim doświadczeniem w tych dziedzinach i pokazać Ci, że można fajnie żyć, korzystając z tego, co masz wokół siebie. 

Dołącz do mnie
Facebook
Instagram
Cannot get other user media. API shut down by Instagram. Sorry. Display only your media.
Newsletter

Zachęcam do zapisania się na newsletter Pipilotki. Informacje o nowych wpisach prosto na Twoją skrzynkę!


Archiwum


X